In the spotlight: Wendy Vrieler van ‘Gift A Story’
Soms kom je van die pareltjes tegen waarvan je denkt: dit zouden meer mensen moeten weten. Dat kan een (duurzaam) product zijn, een bijzondere dienst of een prachtig plekje. In deze rubriek zet ik mijn vondsten graag in de spotlights. Vandaag: Wendy Vrieler van Gift a Story.
Wie ben je en wat doe je?
“Ik ben Wendy, conceptueel denker en intuïtief maker. Vanuit mijn kleine keramiekatelier in ons schuurtje ontwerp en draai ik producten van steengoed.
Ik begon mijn klei-avontuur met het maken van koffiekopjes onder de naam Studio Wendy. Inmiddels heb ik Studio Wendy keramiek als merk ondergebracht in de webshop Gift a Story. Het is dé plek waar je terecht kunt voor een origineel en waardevol cadeau. Naast producten die ik intuïtief uit mijn handen laat komen, is het mogelijk om een product op maat te laten maken. Ieder item krijgt zijn eigen paspoort mee.”
Hoe is ‘Gift a Story’ ontstaan?
“Als kind werd ik al gelukkig van het knutselen van dingen, om ze vervolgens weg te geven. Conceptueel denken, ontwerpen en creëren hoort bij mij. Dat heb ik ook altijd gedaan, onder andere op het gebied van styling, grafische vormgeving en fotografie.
Zo’n vier jaar geleden zocht ik een nieuwe uitdaging. Dat vond ik in klei. Wat me zo aantrok om achter de draaischijf te kruipen? Het authentieke, de échte ambacht. Er komt letterlijk iets uit je handen en je geeft er telkens weer je eigen draai aan, waardoor ieder product écht uniek in zijn soort is. Al gauw had ik een eigen atelier en was webwinkel Studio Wendy geboren.
In de jaren daarna was het vallen en opstaan. In plaats van me te richten op mijn oorspronkelijke plan, verloor ik mezelf in de oneindige mogelijkheden die het werken met klei te bieden heeft. Ik had mezelf teveel druk opgelegd en merkte dat ik mijn producten liever weggaf in plaats van er geld voor te vragen. Verkopen voelde pas goed als iemand het kocht als cadeau, in plaats van voor zichzelf. In mijn zoektocht naar waar dat gevoel vandaan kwam, is Gift a Story ontstaan.”
Welke producten bied je aan?
“Het eerste product van Gift a Story is de StoryBox. Dit is een magneetdoos met een handgedraaid item en bijpassende producten binnen een bepaald thema. Op de achterzijde van de StoryBox schrijf je op waarom je dit cadeau geeft. En, ook leuk: het maakproces is als video te bekijken op de website. De inhoud is nog in ontwikkeling, maar het is al wel mogelijk om te bestellen met een waardebon voor een custom made product.”
“Echte aandacht is onbetaalbaar”
Wat maakt jouw producten bijzonder?
“Authenticiteit en oprechtheid zijn voor mij belangrijke kernwaarden. Ieder mens wil graag gewaardeerd worden om wie hij of zij is. Het gevoel gezien te worden en begrip te krijgen is zelfs een van onze basisbehoeftes. Een cadeau geven is een mooie traditie waarmee we oprechte interesse kunnen tonen. Maar juist die essentie van geven gaat soms verloren. Bijvoorbeeld wanneer je ‘nog gauw even iets scoort’ zodat je niet met lege handen aan komt. Ik denk dat deze quote van moeder Teresa allesomvattend is: “It is not how much we give, but how much love we put into giving.”
Wie is je doelgroep & wat is je missie?
“Gift a Story is een tegenhanger van massaproductie, waarbij je geen idee hebt van de herkomst. Ieder product uit mijn atelier creëert meteen een eigen verhaal. Een handgemaakt item draagt de positieve intentie van de maker. Ik maak elk item met zorg en passie. Sterker nog: ik maak regelmatig een vreugdedansje als mijn creatie uit de oven komt.
Wat ik zo mooi vind, is dat de gever oprecht trots en blij is dat hij een uniek cadeau geeft wat past bij de ontvanger. De ontvanger voelt zich daardoor gezien en gewaardeerd. Daardoor krijgt het persoonlijke item een emotionele waarde en betekenis. Wist je trouwens dat een gedeelte van de opbrengst naar het goede doel gaat? Nog een reden om met een goed gevoel te geven en te ontvangen.”
Wat is je droom voor Gift a Story?
“Ik droom van een fysiek atelierwinkeltje op eigen terrein, temidden van veel groen. Een plek waar zowel ik als mijn klanten zich thuis voelen, een kopje koffie kunnen drinken, draaiworkshops kunnen volgen en waar ik naast mijn eigen producten een podium kan geven aan andere makers met dezelfde kernwaarden.”
Beeld: Daniella, D-eye Photography